top of page

Panou de comanda personalizat

Sau Abburo's Button Box :)


De cand am inceput sa joc DCS World am simtit nevoia de a avea cat mai multe comenzi la indemana, astfel incat timpii de reactie sa fie cat mai mici. Am trecut prin multe incercari de panouri de comanda si de fiecare data am simtit ca ceva mai trebuie modificat, adaugat sau chiar renuntat. Dupa atat de multe incercari cred ca am reusit sa ajung la o solutie, ideala as zice cel putin pentru mine.


Ma face acest panou de comanda cel mai bun pilot in DCS World? Nici pe departe. Totusi lucrul la acest mini proiect face parte din modul in care ma bucur de micul meu hobby cu radacini puternice in lumea aviatiei.


Premizele proiectului

Multifunctional

Am dorit un panou de control ce poate fi folosit pentru orice avion din DCS World sau alt simulator de aviatie, care sa contina toate functiile commune acestora. De asemenea am dorit ca acest panou de control sa poata fi folosit si in alte jocuri (eg: Arma3, WoT, Elite Dangeorus, etc).

Fara “shift”

Am dorit sa nu fiu nevoit sa folosesc butoane de tip “shift function” pentru a multiplica numarul comenzilor. Am observat ca se intampla fecvent sa omit pozitia shiftului, accesand astfel o comanda gresita. Treaba asta este si mai critica atunci cand esti in VR.

Ergonomie

Am urmarit ca aranjamentul comenzilor sa fie cat mai intuitiv posibil. Astfel, comenzile critice nu sunt neaparat la indemana, evitand astfel spre exemplu sa te catapultezi din greseala, in schimb sunt intotdeauna in aceeasi pozitie, indiferent de aeronaval folosita. O serie de comenzi tin cont de faptul ca sunt folosite doar la start/stop, fiind aproape inaccesibile in timpul zborului (auto-start, parking brake, canopy open/close). O matrice de 6 butoane a fost construita central in zona cea mai accesibila cu putinta si pot fi setate cateva functii ce tin de fiecare aparat.

Elgato Stream Deck

Paradigma noului panou de comanda s-a modificat odata cu achizitia unui dispozitiv tip “macro keyboard” si anume Elgato Stream Deck. Dispozitivele de acest tip au marele avantaj ca fiecare buton este complet programabil si poate activa orice comanda, sau sir de comenzi (Ctrl+Alt+etc). De asemenea se pot activa executabile sau rula chiar scripturi cu ajutorul carora pot introduce text predefinit in chat in timpul jocului cu o singura apasare de buton. Avantajul Elgato fata de alte dispozitive este acela ca modificarile functiilor se fac in mod vizual, deoarece exista un mic ecran LCD in spatele butoanelor.

Asadar e simplu de inteles de ce acest mic “gadget” a devenit de fapt piesa centrala a noului proiect.

Evident nu cred am ajuns sa ating 100% din obiectivele de mai sus, dar cred eu ca m-am apropiat foarte mult de ceea ce consider a fi solutia ideala. Am analizat in prealabil ofertele din piata, conceptele button box-urilor de la Virpil, Winwing si altii, insa toate au aplicatii destul de precise, fiind necesar practic sa detii mai multe dispozitive diferite. In cazul in care iti construiesti un simpit dedicat unui anumit tip de aparat, cu siguranta aceste solutii isi fac rost. In cazul meu insa, ca si “armchair pilot”, am nevoie de a ocupa un spatiu cat mai mic si a obtine numar cat mai mare de functii.

Componente

Solutia mea este compusa din urmatoarele componente:

  1. Elgato Stream Deck cu 15 butoane programabile

  2. Controller Leo Bodnar BBI32 – 32 intrari

  3. Controller Leo Bodnar BU36A – 32 intrari + HAT cu 8 pozitii + 8 axe analogice

  4. O sumedenie de butoane, potentiometre, encodere, din care merita mentionate 2 bucati encodere duale de la Leo Bodnar

  5. Cutie proiectata si tiparita de mine, ce tine cont de faptul ca va fi folosita in VR si este necesar ca butoanele sa aiba diferite referinte tactile, putand fi usor identificabile fara sa te uiti la ele. De asemenea am luat in considerare dimensiunile unui Throttle Virpil CM2 astfel incat cele doua echipamente sa para un tot unitar.

Prezentare functionalitati

Ca si grupe principale de functii am luat in considerare urmatoarele:

  • UFC/CDU/F1-F12 – acestea vor fi acoperite de catre Stream Deck

  • Panou comanda urgente, asezat deasupra cutiei continand: Eject, Master Arm, Jettison weapon, Fuel dump

  • Panou comunicatii format din 5 encodere simple pentru modificarea frecventelor si doua encodere duble ce pot fi atribuite altor functii precum volum, tipului de comunicare dorit etc. De asemenea mai exista un mic buton ON-OFF-ON ce va avea functie de SHIFT, cu ajutorul caruia encoderele de mai sus pot fi folosite pentru pana la 3 ehipamente radio ale aeronavei (in cazul A10C avem VHF AM, UHF si VHF FM).

  • Comenzi specifice aterizarii si decolarii sunt asezate in partea stanga si se constituie din actionare flaps, tren de aterizare, actionare parasuta franare, carlig agatare portavion etc.

  • In partea dreapta vor fi comenzi legate in special de partea electrica: baterie, lumini navigatie si un Master Warning reset (care poate fi extrem de enervant si important in acelasi timp)

  • In zona centrala exista o matrice de 6 butoane ce nu au functii specifice fixe, ci vor fi adaptate fiecarui aparat. Spre exemplu pentru elicopterele Mi8 si UH1-H vor fi folosite la schimbarea pozitiei intre membrii echipajului.

  • In dreapta celor 6 butoane va exista un encoder cu push si un mini HAT cu 8 pozitii ce vor avea functii de navigare in diverse meniuri. Spre ex folosirea “kneeboard” sau navigarea prin meniurile Elite Dangerous.

  • In partea de jos a cutiei se afla cateva comenzi ce vor fi folosite exclusive la sol, atunci cand mansa de gaz este trasa in pozitia “idle”. Acestea vor acoperi Auto Start/Stop, parking brake si canopy open/close.

  • Si nu in cele din urma exista si 8 potentiometre analogice ce vor deservi diverse functii specific fiecarei aeronave, de la iluminare, la trim, sau actionare manete de amestec carburant, racire lichide. Am optat pentru 3 potentiometre liniare, si 5 rotative.


Ca si ultima remarca, se poate vedea ca aranjarea pare a fi usor haotica, neffind neaparat aliniate si mai ales avand forme destul de diferite. Acest aranjament insa ajuta la identificare tactila rapida si cu precizie a fiecarei functii fara sa fii nevoit sa privesti la ele, ajutand foarte mult la utilizarea ei si in VR.


Concluzie

Sper ca v-a placut aceasta mini prezentare si va invit sa folositi ce doriti din experienta mea. Povestiti-le si altora cum experienta DCS World nu se limiteaza doar la jocul propriu zis, ci si la o multitudine de alte activitati colaterale de informare, invatare, bricolaj, etc.

146 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page